Het weer enzo - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van meta duijvenboden - WaarBenJij.nu Het weer enzo - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van meta duijvenboden - WaarBenJij.nu

Het weer enzo

Door: meta

Blijf op de hoogte en volg meta

24 Oktober 2022 | Tanzania, Moshi

Als echte hollander ga ik het eens gezellig over het weer hebben:)

Het heeft hier weken niet geregend en alles is kurkdroog. Zo droog dat zelfs de bladeren van de bomen vallen. Morg3n wordt het 34 graden, vandaag was het 31 graden.

In nederland zouden de scholen waarschijnlijk zijn overgestapt op een tropenrooster. Maar hier niet hoor, alles gaat gewoon door. Ik kan jullie verzekeren dat het hard zweten is.[e-1f923]

Het is zowiezo zweten, want het is afrika niet waar? Alles is anders, auto rijden naar het schooltje duurt 20 minuten en er zitten zoveel kuilen en hobbels in de weg en er rijden zoveel brommertjes en tuktuks om me heen, zodat ik heel voorzichtig en dus langzaam rij. Dit is dus wel de A23, 1 van de hoofdwegen in Tanzania. Gelukkig wel geasvalteerd, want ik rij ook over ongeasvalteerde weggetjes en door de droogte laat je dan een waar zandgordijn achter je. Lekker voor die mensen die met bananen op hun hoofd lopen.

Op school valt me weer het totale cultuurverschil op. De kinden zijn tussen de 3 en 5 jaar oud en moeten klassikaal tellen tot 20, het hele alfabeth leren en ook nog cijfers en letters schrijven. Nu had ik het er op mijn schooltje bijna uit, maar ouders vragen erom. Als ze geen schriftje hebben is het geen goede school. Verder doe ik heel veel spelletjes met de kinderen en neem ik elke dag iets nieuws mee. Ik lijk wel sinterklaas. Ik ben inmiddels gepromoveerd of gedegradeerd van juf meta tot oma meta. Het is maar hie je het bekijkt. Vanmorgen de kinderen laten puzzelen, een simpele insteek puzzel. Ze gingen lekker spelen met de puzzelstukken, maar erin leggen, dat konden ze niet.

Het ontwikkelingsniveau is bedroevend laag. Ze worden tot hun derde jaar achter op de rug van hun moeder gedragen, speelgoed hebben ze thuis niet en kunnen dus ook geen ervaring ermee opdoen. Ik doe mijn best om ze te leren spelen. Ze vinden het geweldig als ik de leeuw word en zeg dat ik ze allemaal op ga eten. De bankjes die ik een paar jaar geleden heb laten maken zijn nog steeds goud waard. We doen er gymoefeningen op, ze zitten er op en spelen er op. Vandaag een lijstje gemaaktbvan wat er allemaal moet gebeuren en morgen een eerste evaluatie gesprek met de juffen. Ben benieuwd. Vandaag ook weer "heerlijk" ugali gegeten. Een lekkere kleffe massa. Tot de volgende keer.


  • 24 Oktober 2022 - 19:16

    Corry Verhagen :

    Leuk om zo op de hoogte te blijven van jouw avontuur. Ik heb groot respect voor je. Zo fijn om te lezen hoe je je inzet voor de mensen daar. Goud waard.


  • 24 Oktober 2022 - 19:58

    Jan Jacob:

    Inderdaad: heel druk. Fijn dat de banken er nog zijn. Wat een schools verschil zeg. Zijn de kinderen van je vorige reizen nog op school? Inmiddels een jaar of 8/9?

    keep up the good work! Succes.


  • 24 Oktober 2022 - 22:31

    Fenje :

    blij met je verslag


  • 25 Oktober 2022 - 21:41

    Sonja:

    hoi meta,

    leuk verslag en mooie foto´s,

    ga zo door[e-1f44d]

    lieve groeten,

    Sonja en Dick[e-1f340][e-1f33b]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Moshi

weer terug

lesgeven in tanzania

Recente Reisverslagen:

02 December 2022

Terug

24 November 2022

Haast?????

21 November 2022

Blij

17 November 2022

Vermoeiend

12 November 2022

weekverslag
meta

onderwijs en met name aan kleuters is mijn passie

Actief sinds 17 Okt. 2022
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 2553

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2022 - 29 November 2022

weer terug

Landen bezocht: