Terug - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van meta duijvenboden - WaarBenJij.nu Terug - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van meta duijvenboden - WaarBenJij.nu

Terug

Door: meta

Blijf op de hoogte en volg meta

02 December 2022 | Tanzania, Moshi

Lieve allemaal. Inmiddels zit ik weer op mijn bank in Nederland. Fysiek ben ik hier, maar mijn hoofd is nog in Tanzania.

Ik weet niet welke cultuurschok groter is, het aankomen in Tanzania of het aankomen in Nederland. Tanzania is een prachtig land, rijk aan grondstoffen, rijk aan natuur, maar helaas veel armoede. Vreedzaam wordt er naast elkaar geleefd, de moskee staat bijna naast de kerk en de hindoe tempel staat een straat verderop. De mensen leven buiten, maken muziek, lachen veel en delen het weinige dat ze hebben. Er is veel armoede, slechte wegen, slecht onderwijs en de meeste mensen hebben geen geld genoeg om hun kinderen drie keer per dag eten te geven. Maar toch…niemand die ik sprak wil er weg, iedereen die ik tegenkwam is vriendelijk en behulpzaam en de mensen lijken wel gelukkiger dan in Nederland.

Vanmorgen werd ik wakker door zaaggeluiden verderop van mensen die hun huis nog mooier willen maken dan het al is en later in de supermarkt met al die volle schappen en mensen die hun karretjes vol laden voelde ik me net zo ver verwijderd van de Nederlandse cultuur als bij aankomst in Tanzania. Ik mis niet het stof, niet het hebben van geen elektriciteit, niet de hoge temperatuur, maar wel de warmte die de mensen daar uitstralen. Natuurlijk zal ik na een paar dagen weer helemaal gewend zijn aan het leven hier, maar een deel van mij zal altijd naar het leven daar verlangen, hoe zwaar het soms ook was.

De school in Rundugai, waar ik dank zij jullie steun heel veel materiaal heb kunnen brengen die het leven daar voor de kinderen iets makkelijker maken zal mij altijd bijblijven. Mijn “eigen” schooltje, waar de kinderen met zoveel plezier naar toe komen en wat nu het rijkste schooltje in de hele gemeenschap is heb ik voor altijd in mijn hart. Jackline, die in januari op haar nieuwe school begint waar zij ook intern is, zal ik blijven steunen tot zij de middelbare school heeft afgerond. Misschien is het maar een druppeltje op een gloeiende plaat, maar elk druppeltje is er één. Ik probeer deze keer veel foto’s mee te sturen, want die zeggen soms meer dan woorden. Ook een verantwoording van wat ik ontvangen heb aan bijdragen van jullie en wat ik daarvoor heb gekocht kunnen jullie tussen de foto’s vinden.

Ik weet niet of ik nog een keer terug kan, misschien iets korter en in een koeler seizoen. Wat ik wel weet is dat ik altijd zal blijven denken aan hoe goed we het hier hebben, in wat een rijk land wij wonen en dat dat niet zo vanzelfsprekend is.


  • 03 December 2022 - 00:22

    Patti:

    Lieve Meta,

    Mooi gezegd.

    [e-1f49a]


  • 03 December 2022 - 00:35

    Daphne:

    Bedankt voor je mooie reisverslagen, ik heb ervan genoten. Welkom thuis en sterkte met het acclimatiseren[e-2764]️


  • 03 December 2022 - 00:54

    Corry:

    Welkom thuis. Neem je tijd om te acclimatiseren.....het is een hele omschakeling op meerdere gebieden.

    Ik vind het heel knap wat je hebt gedaan en wat je voor de mensen daar hebt betekend.

    We moeten nu toch maar snel eens afspreken met elkaar

    Groetjes Corry


  • 03 December 2022 - 09:15

    Jan Jacob:

    [e-1f618]


  • 03 December 2022 - 13:09

    Fardiyah:

    Lieve Engel uit het westen, wat heb jij een mooi, fris, stralend schooltje neergezet voor deze kinderen.

    Ik begrijp helemaal je cultuurshock! Gebeurde mij als ik terugkwam uit India. Onze westerse consumptiedtift en ontevredenheid over dingen voelt schrijnend aan. Gelukkig beseffen ook veel mensen hier dat.

    Goed te horen dat je weer veilig thuis bent. En nu in deze bittere koude wel een fixe overgang.


  • 10 December 2022 - 20:58

    Jittie Hieminga:

    Heb je verslag met veel plezier gelezen en de kleurrijke foto's bekeken. Maar.....ik ben toch ook wel blij dat je "gewoon" weer thuis bent. [e-1f600][e-1f618]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Moshi

weer terug

lesgeven in tanzania

Recente Reisverslagen:

02 December 2022

Terug

24 November 2022

Haast?????

21 November 2022

Blij

17 November 2022

Vermoeiend

12 November 2022

weekverslag
meta

onderwijs en met name aan kleuters is mijn passie

Actief sinds 17 Okt. 2022
Verslag gelezen: 453
Totaal aantal bezoekers 2526

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2022 - 29 November 2022

weer terug

Landen bezocht: